Heb je wel eens gehoord van het rode Volvo effect?

Je eigen waarnemingen zijn belangrijk!

Heb je wel eens gehoord van de frequency illusion? Beter bekend als het Baader-Meinhof fenomeen. En nog beter bekend als het rode Volvo effect. Heb je onlangs een nieuwe auto gekocht? De kans is dan groot dat je die auto continue tegenkomt op de weg. Of wanneer je bent begonnen met de razend populaire sport Padel opeens iedereen in je omgeving ook aan Padel doet.

Het onbewuste brein
Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde auto gekocht en ondanks dat Padel echt populair is, is niet iedereen begonnen met deze sport. Waarom lijkt dit dan toch zo? Dit heeft te maken met je bewuste en onbewuste brein. Het onbewuste brein registreert alles. Dat ziet, ruikt en voelt alles om ons heen. Het onderbewustzijn geeft echter alleen de informatie aan ons bewustzijn door die van belang is voor ons dagelijks leven. Nadat je bent gestart met Padel wordt alles met betrekking tot Padel ineens wel doorgegeven aan je bewustzijn. Voorheen liet je onderbewustzijn dat gewoon links liggen.

Hoe kan dit effect bijdragen aan je werk als Buurtsportcoach?
Stel jezelf bij een eerstvolgende activiteit bewust de vraag: Wat wil ik weten? 

  • Ik werk met kinderen en wil weten of…
  • Draagt mijn activiteit bij aan het dagelijks functioneren van ouderen?​
  • Leren deelnemers meer mensen kennen dankzij mijn activiteit?

Bepaal vooraf
Op het moment dat je vooraf bepaalt wat je graag wilt weten in relatie tot de activiteit, merk je dat je bewustzijn dit ook doorgeeft. Dan signaleer je bijvoorbeeld sneller of de activiteit bijdraagt aan het dagelijks functioneren van ouderen. Of dat de activiteit ervoor zorgt dat deelnemers na afloop meer mensen hebben leren kennen.  Je bewust zijn van wat je wilt weten en bereiken met een activiteit stimuleert het rode Volvo effect. 

Hoe werkt het

  1. Let tijdens de uitvoering op signalen waaruit blijkt
    (a) dat deelnemers wel of niet tevreden zijn en waarom
    (b) dat deelnemers effect ervaren op fysiek, dagelijks, sociaal functioneren of een andere pijler waar jij jouw activiteit aan bijdraagt.
  2. Noteer jouw signalen/ ervaringen.
Registeer je signalen
  • Na afloop kan je een overzicht krijgen van alle signalen die je hebt ingevoerd
  • Dit overzicht kan je vergelijken met de mening die de deelnemers geven op de vragenlijst “tevredenheid” en “ervaren effectiviteit”
  • Met de deelnemers kan je de overeenkomsten en verschillen bespreken tussen jouw signalen en de mening van deelnemers.
Inzicht in signalen en resultaten